1633. Ofort
17. sajandi Hollandi kunstnik Rembrandt Harmensz van Rijn on end kunstiajalukku jäädvustanud kui väga mitmekülgne, tehniliselt eksperimenteeriv ja kompromissitu looja. Tema kunst on mõjutanud sajandite vältel väga paljusid. Ühena vähestest oma aja kunstnikest tegutses ta võrdselt nii maalikunstniku kui graafikuna. Graafika oli Rembrandti jaoks iseseisev kunstivorm, vaid üksikutel juhtudel kasutas ta seda vahendina oma maalide reprodutseerimiseks.
Üheks selliseks näiteks on 1633. aastal üllitatud ofort „Halastaja samaarlane”. Rembrandtile iseloomulikult ei ole tegemist siiski ülitäpse kordusega, vaid ta on oforti maaliga võrreldes mitme pildidetailiga täiendanud.
Kadrioru kunstimuuseumile kuuluv ofort ei ole siiski Rembrandti originaalgravüür – st tõmmis originaalplaadilt, vaid gravüüri järgi valminud koopia. Varaseim koopia sellest gravüürist ilmus juba kunstniku eluajal. Rembrandti originaalgravüürile on trükiplaadil lisatud juurde kiri „Rembrandt inventor et feecit 1633”, mis osutab, et nii gravüüri idee kui teostus pärinevad Rembrandtilt, kuid siinsele koopiale lisatud tekst „Rembrandt in” märgib teda vaid kompositsiooni autorina.
Rembrandt Harmensz van Rijn. 1630. Õli, lõuend. Wallace Collection, London
Rembrandt Harmensz van Rijn. 1633. Ofort. Briti Muuseum, London