Tartu vaade
Endel Kõks (21.04.1912-25.11.1983)
Endel Kõks oli 1943. aastaks äsja lõpetanud “Pallase” ning seetõttu jäi tema laiem avalikkusele esinemine just sõja aegadesse. Ta saavutas kiiresti ka edu, kriitikas tunnustati teda tugeva koloriidi ja rafineeritud maitse poolest. Kuna Kõks 1944. aastal Eestist lahkus, siis moodustavadki need intensiivselt töötatud neli-viis aastat esimese ja omaette perioodi Kõksi loomingus, millele orgaanilist jätku eksiilis elades ei tulnud.
„Tartu vaade” ehitub üles püramiidjalt, peaaegu templilaadselt, kuhjates väljamõeldud vaatesse kokku hulgaliselt Tartu toonaseid sümbolehitisi Kivisillast Jaani kirikuni. Dramaatilise tumesinise taeva taustal kõrguvad püramiidi tipus punased kirikud, andes kogu vaatele pea religioosselt pühaliku mõõtme. See on ood ühele linnale, kuid me teame, et Tartu ei olnud kunstnike jaoks toona lihtsalt linn. Tartu oli see linn. Siin asus Pallas. Siin asus Werner. Ja kuigi kunstielu aktiviseerus järjest ka Tallinnas, oli Tartu 1930. aastatel veel kunstnike linn. Seega on see maal mitte lihtsalt linnavaade ega ka kiitus „ühele huvitavale linnale”, vaid see on ülemlaul linnale, mis on juba erinevate kunstnike poolt erinevatel aegadel „enda omaks” maalitud.
Olgu veel märgitud, et suur osa sel 1938. aastal valminud maalil kujutatud hoonetest hävis (Kivisild, Kaubahoov) või sai tugevalt kannatada (Jaani kirik) juba mõned aastad hiljem Teise maailmasõja käigus.