|
24.10.2012 – 10.02.2013, Kumu kunstimuuseum, Graafikakabinet
Hallide ja mustade toonide asemele ilmusid eesti graafikasse 1960. aastatel, sotsialistliku realismi ja nn karmi stiili ammendudes, jõulised värvid. Jutustava ja kirjeldava sisu asemel muutusid olulisemaks kunsti sisemised arengud, meediumikesksed probleemid. Värv vahendas ühtlasi, kas teadlikult või mitte, progressiusku ja optimismi, 1960. aastate doktriini inimnäolisest sotsialismist.
Koos säravate värvidega tekitas geomeetriliste kujundite askeetlik puhtus tasakaalu ja harmoonia illusiooni. Ehkki mitmeti vahendatult, andsid ka eesti graafikale 1960.–1970. aastate vahetusel tugeva impulsi rahvusvaheline abstraktne ekspressionism ja popkunst.
Näituse kuraator: Anne Untera
|
|
19.10. – 30.12.2012, Kumu kunstimuuseum, Kaasaegse kunsti galerii
Nelja Eesti kuraatori koostatud näitus annab ülevaate eesti kaasaegse kunsti tegevustest ning keskendub tavapärasest suuremal määral kunstitegevustele Tallinnas, Tartus ja Pärnus ning kunstikolmnurka mõjutanud kunstiinstitutsioonide ja gruppide vaatlusele.
Näituse kuraatorid: Eha Komissarov, Hilkka Hiiop, Rael Artel ja Kati Ilves
|
|
28.09.2012 – 27.01.2013, Kumu kunstimuuseum, 4.korrus, B-tiib
Viieliikmeline maalirühmitus IRWIN loodi 1983. aastal Ljubljanas rühmituse Neue Slowenische Kunst (NSK) kunstitiivana industriaalbändi Laibach kõrvale. NSK tegevus taotles valitseva ideoloogia õõnestamist ja ideoloogia toimemehhanismide paljastamist.
1980. aastate loomingus lähtus IRWIN nn retroprintsiibist, mis seisnes kunsti- ja kultuuriajaloost pärit valmiskujutiste taaskasutamises ja kombineerimises. Oma maalides kõrvutasid nad 20. sajandi alguse avangardi totalitaarsete režiimide propagandakunstiga, käsitledes seeläbi eelmise sajandi pöördelisemaid modernismiutoopiaid, kunsti ja poliitika keerulisi põimumisi, kunsti suhteid valitseva ideoloogiaga ning kujutiste võimu.
Alates 1990. aastatest iseloomustab IRWINi kunstipraktikat paralleel suhestuva esteetika ja institutsioonikriitikaga, diskussiooniplatvormide loomine ning rahvusvaheline dialoog.
Näituse kuraator: Ellu Maar
|
|
14.09.2012 – 20.01.2013, Kumu kunstimuuseum, Suur saal
Näitus uurib moodi ja sellega seotud nähtusi 1950.–1970. aastate Eestis, võimaldades köitvat sissevaadet Nõukogude Eesti naise eluolusse ning dialoogi Lääne moega. Ida-Lääne vastasseis annab moe intiimsel tasandil üllatavaid tulemusi – moodi võime lugeda kõige edukamaks piiriületajaks külmas sõjas. Kõik suured sõjad on rõivastumistavasid muutnud ja moodi reforminud. 50 aastat väldanud külm sõda oli moega eriti tihedalt seotud, sest võidurelvastumise kõrval käis Lääne ja Ida vahel armutu majanduslik võistlus. Suurimaid pingutusi tegid süsteemid 1950.–1960. aastatel selle nimel, et riigi ja rahva elujärge tõstes oma kuvandit parandada. Näiteks Tallinna Moemaja rajati 1957. aastal selleks, et koos teiste sarnaste moemajadega vormida nõukogude inimese välimust ja jõuda Läänest ette.
Näituse kuraatorid: Eha Komissarov ja Berit Teeäär
|
|
31.08.2012 – 06.01.2013, Kumu kunstimuuseum, 3. korrus, B-tiib
Näitus „Geomeetriline inimene. Eesti Kunstnikkude Rühm ja 1920.–1930. aastate kunstiuuendus" annab ülevaate Eesti ja Läti riiklikest kollektsioonidest ning erakogudest pärit töödega Eesti esimese avangardse kunstirühmituse Eesti Kunstnikkude Rühm arenguloost.
Näituse kuraator: Liis Pählapuu
|
|
08.06. – 30.09.2012, Kumu kunstimuuseum, Kaasaegse kunsti galerii
Näituse "Pimeduskiirus" kuraator ja kontseptsiooni autor on Jaakko Niemelä ning sellele lisandub Eha Komissarovi initsieeritud sama teemat tõlgendav väljapanek "Teised lood".
Valitud kunstiprojektid tegelevad pimedusele materiaalse baasi loomisega ja otsivad vahendeid, mis võimaldaksid pimedust installatsiooni materjaliks teisendada, soovides pimedust aktiveerida. Pimedus muutub toimivaks, kui mõtestame selle lahti eri nähtustena, mille vahel kunstnikud loovad olulisi seoseid ja kokkupuutepunkte, kasutades nii metafüüsika võimalusi kui ka igapäevaelu kogemusi.
|
|
18.05 – 09.09.2012, Kumu kunstimuuseum, 4. korrus, B-tiib
Näitus võtab kokku mõned suunad 20. sajandi teise poole eesti kunsti ühe võtmekuju Tõnis Vindi kunstipraktikates, mida iseloomustab esteetiline universalism ja harmoonilise visuaalse keskkonna loomise taotlus. Näitusega kaasneb raamat, mis on esimene põhjalikum ülevaade Tõnis Vindi loomingust.
Näitus vaatleb Tõnis Vindi kunstipraktikaid omapärase tervikkunstiteosena, mis pakub mudeli nii pildisisese ruumi kui reaalse keskkonna korrastamiseks. Tõnis Vindi esteetiline universalism ja taotlus luua harmooniline visuaalne keskkond on leidnud väljenduse graafilistes sarjades, raamatu-, plakati-, lava- ja interjöörikujundustes, Tallinna linnaruumi ümberkujundamise visioonides, aga ka visuaalsete märgisüsteemide võrdlevates käsitlustes.
Näituse kuraator: Elnara Taidre
Näituse kujundajad: Raul Kalvo ja Toomas Adrikorn
|
|
4.05 – 26.08. 2012, Kumu kunstimuuseum, Suur saal
Endise teleprodutsendi Jef Rademakersi maalikollektsiooni kuulub üle 100 teose, mille on loonud Hollandi ja Belgia kunstnikud aastatel 1806–1870. Lõviosa nendest maalidest pärineb ajavahemikust 1840–1855, mil romantiline loodustõlgendus põimus Napoleoni sõdadele järgnenud biidermeierajastu kodukollet ja perekonda armastava elustiiliga. Rademakersi kogus on silmapaistvalt hästi esindatud Basile de Loose, Bart van Hove, Barend Cornelis Koekkoeki ja tema õpilaste, Jacob Abelsi, Andreas Schelfhouti, Petrus van Schendeli jpt looming.
Jef Rademakersi kogu on loodud imetlusväärse stiilitunde ja sihikindlusega. Kollektsionäär seadis eesmärgiks rehabiliteerida pikaks ajaks unarusse jäänud Belgia ja Hollandi 19. sajandi romantismi, aidates sellega kaasa kunstiajaloos püsinud stereotüüpide murdmisele.
Näituse kuraator: Tiina Abel
|
|
28.03 – 21.10.2012 , Kumu kunstimuuseumi, graafikakabinet
Jüri Kaarma leporello "Must hobune", mis laialilaotatuna on pea seitsmemeetrine, ühendab fotode põhjal tehtud söejoonistusi, guašitehnikas visandeid ja tušijoonistusi ning iga lehekülg käsitleb eraldi teemat. "Musta hobuse" võlu peitub leporello formaadile iseloomuliku juhuslikkuse ja üllatusmomendi ärakasutamises. Meeleseisundite, tegelikkuse ja fantaasiapiltide kirjeldustest moodustub omapärane tervik, mille ainsaks siduvaks liiniks on fotode põhjal valminud joonistused mustast hobusest.
Näituse kuraator: Eha Komissarov
Näituse kujundaja: Aadam Kaarma
|
|
23.03 - 12.08. 2012, Kumu kunstimuuseum, 3. korrus, B-tiib
Kumu kunstimuuseumi näitus pakub vaatajale ülevaadet 19. sajandi teise poole vene kunstist toonaste kunstiprotsesside kogu ilmekuses, keerukuses ja läbipõimituses. Sisulise raskuspunkti kujundab kunstnikke-realiste koondava Rändnäituste Ühingu liikmete looming. Elutõest innustusid suure andega ja üllatavalt erinevad kunstnikuisiksused – Vassili Perov, Ilja Repin, Ivan Kramskoi, Ivan Šiškin, Aleksei Savrassov, Isaak Levitan jpt. Natuuris võis leida piisavalt ilu, ja ilu oli võimalik lähendada natuurile, peegeldades kõike läbi tõe prisma. Näitusel eksponeeritav materjal esindab nii vene realismi kriitilist, poeetilist kui ka objektiivset etappi ning annab ettekujutuse tegelikkuse vahendamisest vabaõhumaali ja impressionismi väljendusvahendite abil. Teisalt olid realistide maalid rohkem kui iial varem tihedalt seotud Venemaa ajaloo, poliitika ja ühiskondliku elu sündmustega.
Näituse kuraatorid: Aleksandra Murre ja Tiina Abel
|
|
27.01 - 15.04. 2012, Kumu kunstimuusum, Suur saal
Eesti maalikunstnik Kaido Ole eksponeerib Kumu suures saalis oma paarikümmet uusimat tööd. Tinglikult võiks nimetada neid vaikeludeks, kuid need ei ole lihtsalt värvi- ja vormikompositsioonid, vaid meie tänase maailma tasakaalu üllatavalt teravalt kommenteerivad vaimukad repliigid. Igapäevaelu proosalised detailid tõusevad ootamatult teravasse fookusse, aga ei paku äratuntavaid olukordi, turvalisi lahendusi, miski kisub kuskil justkui kiiva.
Näituse koordinaator: Ragne Nukk
|
|
20.01. - 13.05. 2012, Kumu kunstimuuseum, Kaasaegse kunsti galerii
Kumu kunstimuuseumis toimuvale näitusele „SPATIUM” esinevad 11 kõige lootustandvamat noort Taani kunstnikku. Publiku ette tulevad teravmeelsed kunstilahendused, mis annavad võimaluse taasavastada illusioonide maailma.
„SPATIUMI” kunstnikud kasutavad kunstilise illusiooni võtet, et uurida pildiliste kujutuste teket, nende avarad käsitlused sisaldavad endas nii mineviku kui tuleviku mõõdet. Neis töödes on vähem vaatemängulist edvistamist ja rohkem peent tunnetust, huumorit ja poeetilist formalismi. „Ühe põlvkonna kunstnikud töötavad erinevate meediumitega, kuid neid ühendab materjaliga töötamise meetod, mis pöörab tähelepanu objektile endale või viisile, kuidas me ümbritsevat maailma tajume.
Näituse kuraator: Maria Kjær Themsen
|
|
6.01 - 29.04.2012, Kumu kunstimuuseum, 4. korruse B-tiivas
Šarūnas Sauka maalib apokalüptilise nägemuslikkusega mitmete ajastute ikonograafilisi võtteid ja kujutamislaade kokku segades tänapäeva Paabelit: patt ja pordu, edevus ja hullus, lahing ja palveränd on vaid mõned grandioossetest teemadest, mille läbi Sauka kui uhke minevikuga suurriigi tänane kroonikakirjutaja iseennast ja ennastümbritsevat maailma jäädvustab.
Näituse kuraator: Tamara Luuk
|