Välis-Eesti kunst
Sirvi kõiki teoseid selles kategoorias
1944. aasta hilissuvel ja sügisel, kui Saksa võõrvõimu taganedes sai taas reaalsuseks Nõukogude okupatsiooni oht, võtsid paljud eestlased uute repressioonide hirmus ette raske teekonna, kes maismaad mööda või laevaga Saksamaale, kes meritsi mujale, suur hulk väikeste kaluripaatidega Rootsi. Kunstnikke lahkus kodumaalt üle saja, kusjuures paljud oma parimas loomeeas. Eesti kultuur lõhenes kaheks: kodumaal looduks ja paguluses sündinuks. Eesti kultuuri koldeid tekkis üle maailma ning 1950. aastate alguseks kujunes välja kolm põhilist eesti pagulaskultuuri keskust: Stockholm, Toronto ja New York.
Eestis juba enne sõda tegutsenud, väljakujunenud kunstnikud pidid paguluses kohanema uue keskkonnaga, leidma uued motiivid, astuma kontakti sõjajärgse kiiresti muutuva kunstimaailmaga, suhestuma rahvusvahelise modernismiga. Enne 1944. aastat sündinute põlvkonnal, kes lahkus Eestist varases lapseeas ning omandas kunstihariduse uuel asukohamaal, oli mälusopis üksikuid aistinguid ja meenutuspilte kodumaast, samuti oli neil meeles ekstreemne pagemine. Need tugevad psühholoogilised elamused ja varased kogemused on jätnud jälje ka kunstnike loomingusse. Paguluses sündinute kunstieelistused on enamasti seotud kaasaegse kunstimaailmaga kust otsiti oma natuurile sobivaid väljendusvahendeid.
Välis-Eesti kunsti kataloogi eesmärk Eesti Kunstimuuseumi Digitaalkogus on koondada ja esitada tervikuna Eesti kunstnike eksiilis või Välis-Eesti diasporaas loodud teoseid, mis kuuluvad erinevate Eesti muuseumide ja eraisikute kogudesse.