Victor-Vincent Adam, Jean-Baptiste Arnout, Lemercier´ litograafiatöökoda
Sissesõit Kadrioru parki Tallinna lähedal
Autor: | Victor-Vincent Adam , Lemercier´ litograafiatöökoda , Jean-Baptiste Arnout |
Eeskuju: | Theodor Gehlhaar´i 1828. aastal välja antud Tallinna vaadedest koosnev graafikasari |
Pealkiri: | Sissesõit Kadrioru parki Tallinna lähedal |
Dateering: | 1833 |
Tehnika: Materjal: |
litografia paber |
Mõõdud: | lehemõõt 36.5 x 54.7 cm kujutisemõõt 21 x 29.8 cm |
Kirjeldus: | Esimese akvatintatehnikas graafikasarja andis Tallinnas 1828. aastal välja Theodor Gehlhaar (1805-1871). Selles sarjas oli kolm Th. Gehlhaari enda joonistatud vaadet, kuus lehte aga reprodutseerisid Johannes Hau guaššimaale ja kolm gravüüri vahendasid Karl Ferdinand von Kügelgeni seepiajoonistusi või maale. Graafilise veduudisarja jätkuks oli Pariisis litografeeritud ja 1833. aasta sügisel nii Tallinnas kui ka Pariisis müügile lastud Tallinna vaadete sari. Mitme prantuse kunstniku ühistööna valminud graafikasari koosnes 20 litografeeritud lehest, mida trükiti kolmes eri suuruses ja müüdi ka koloreerituna. Selle sarja tellis itaallasest kaupmees Domionico Avanzo, kellel oli ka õigus seda Tallinnas müüa. Pariisis oli selle müügi õigus Tessrail. Voldemar vaga on öelnud: "Kuna Tallinna vaated olid osutunud hästi minevaks kaubaks, tellis Tallinna raamatu- ja kunstikaupluse omanik D. Avanzo Pariisi kirjastaja Tessari vahendusel parematelt prantsuse litograafiameistritelt 20 Tallinna vaadet. Prantsuse kunstnikele tehti ülesandeks võtta aluseks need vaated, mis olid ilmunud 1828. aasta sarjas Collection de XII. vues. Gravées a l´aquatinte d´après Charles de Kügelgen et Johannes Hau par Th. Gehlhaar ja 1832- 1833 aastal valminud sarjas Souvenir de Revale, en été 1854." Pariisis välja antud vaadete sari sai väga populaarseks. Eelmiste sarjade uus- ja ümbertrükkide põhjus öeldi 1919. aastal teiste sõnadega välja: "Mitte ainult Tallinnas, vaid eriti Saksamaal ja isegi Prantsusemaal said need kuulsaks." Prantsalaste litograafiad olid reproduktsioonid uudses tulu tõotavas kivitrükitehnikas. Kuna joonise ülekandmine kivile toimus fotoeelsel ajal silma järgi siis on muudetud nii ehitisi kui ka figuraalset stafaaži. Selle sarjaga oli ametis hulk graafikamestreid: maastiku ja arhitektuuri litokivile joonistajad (E. J. M. Hostein, J. B. Arnout, L. P. A. Bichebois, I. L. Deroy, J. Jacottet), figuraalse stafaaži autor (V. V. Adam) ja litograafid (Lemercier, vennad Thierryd, Benard & Bischebois). Igal lehel oli märgitud väljaandja ning kaubastaja Tessari, aadress "rue du Cloître Notre Dame No 4", kuid varasemaid (algseid) autoreid ei ole nimetatud. --- Käesolev on osa kunstiteadlase Anne Untera ettekande tekstist Eesti Kunstimuuseumis 2010. aastal peetud rahvusvahelisel konverentsil "Modus Vivendi III: linnapilt 17-19 sajandil". Terviktekst "Tallinna vaated ja kunstikaupmees Dominico Avanzo" on avaldatud köites Vana Tallinn XXI (XXV). Modus Vivendi III. Tallinn: Estopol, 2010 (Tallinn: Tallinna Raamatutrükikoda). |
Kategooriad: | Baltisaksa ja akadeemiline kunst Eestis, Väliskunst |
Varaline kuuluvus: | Eesti Kunstimuuseum |
EKM kogu: | Graafikakogu |
Kogunumber: | G 6426 |
Tulmenumber: | EKM j 5603 |
MuiS-i viide | https://testmuis.rik.ee/museaalView/1485801 |
Faili info: |
Originaali tüüp: digitaalfoto Failitüüp: TIF Pakkimisviis: Uncompressed Faili suurus: 30.99MB Resolutsioon: 3795*2853px @ 350dpi |