Ateljees
Endel Kõks (21.04.1912-25.11.1983)
Endel Kõks lõpetas "Pallase" kunstikooli 1940. aastal, käesolev töö on valminud aasta varem. Võimalik, et kunstnik on siin kujutanud kas enda või "Pallase" ateljeed. Viimane variant tundub tõenäolisem, kuna Kõksi ateljee asus majas, kus sääraseid suuri aknaid polnud. Pealegi oli see maja madal puust ehitatud hoone, samas kui siin tööl paistavad aknast majade katused, st ateljee asub kusagil kõrgematel korrustel.
Mis puudutab Cézanne'i kataloogi, siis oli tegemist Kõksi jaoks küll olulise, kuid mitte määrava tähtsusega autoriga. Pigem oli Kõks – nagu paljud toona – võlutud pea kõigist prantsuse impressionistidest. 1939. aastal toimus Tallinnas prantsuse moodsa kunsti näitus, kus sai näha kuulsate meistrite – Henri Matisse'i, Pablo Picasso, Pierre Bonnard'i jt – loomingut. Pole kahlustki, et suurt mõju avaldas see ka noortele eesti kunstnikele, teiste hulgas Endel Kõksile.
Kõks on ise Cézanne'i kohta kirjutanud: "Ühegi kunstiteose väärtus ei olene tõesti mitte sellest, milline nimi talle on antud. Vaadeldes Paul Cézanne maastikke me pole enam huvitatud kas on kujutatud St. Tropez’i või Jas de Bouffani motiive, vaid oleme võlutud tema maalimisviisist ja kujundamisoskusest ja Cézanne ise polnud kindlasti mitte huvitatud mingi maakoha topograafilisest kirjeldamisest, kuid ta on ometi kasutanud nende maakohtade nimesid oma maalide tiitlitena."