Saaremaa motiiv
Konrad Mägi (01.11.1878-15.08.1925)
Saaremaal valminud maaliseeriat loetakse Eesti kunstiajaloos oluliseks teetähiseks. Kui seni oli "maastikumaal" olnud reeglina realistlik, st maastik oli maali peal selgelt äratuntav, siis Konrad Mägi töötas modernistlikult. See tähendab: tema jaoks oli maal omaette tervik, mis ei pidanud kopeerima reaalsusest. Mägi asetas põhirõhu värvidele.
Saaremaa seeria pani aluse ka Saaremaa kujutamisele kunstis. Hiljem töötasid mitmed autorid Saaremaal (kasvõi käesoleval näitusel on Saaremaa-ainelisi töid Eerik Haamerilt ja Johannes Võerahansult) ning öeldakse, et pildilise Saaremaa kaudu kujunes välja ka üks osa Eesti identiteedist. Oleme täna ju harjunud pidama kadakaid ning tuuleveskeid Eesti tunnusmärkideks.
Mägi ei pidanud säärast aspekti siiski oluliseks. Tema suhe Eestiga oli vastuoluline: ta oli tugevalt kahetsenud Eestisse naasmist ning igatses pidevalt ära minna. Samas töötas ta intensiivselt erinevates Eesti paikades ja asutas kunstikõrgkooli "Pallas".